Kako
misliti zbirko? Kot pravi Gerard Wajcman, je zbirka vselej prikrajšana za
najmanj en objekt, ki vedno znova umanjka. In prav ta vedno znova manjkajoči
objekt ne spodbuja le novih zbirateljskih odločitev, ampak nenehno spodbuja
razmislek, česa je zbirka prikrajšana, katera dela v njej niso prisotna.
Pogled, ki zbirko hipotetično dopolnjuje, je bil tokrat zaupan Nini Skumavc, da
pristopi k oblikovanju razstave, kjer dela iz zbirke predstavljajo izhodišče za
razstavo. Umik zbirateljskega pogleda v prid kuratorskega pristopa odpira in
nudi nove poglede na posamezna dela in obenem jih vsebinsko umešča v pomenske
horizonte z drugimi deli.
Razstava z naslovom
Neznosna lahkost bivanja v celoto zaokroža dela umetnic
in umetnikov srednje in mlajše generacije, ki sicer izhajajo iz različnih
avtorskih pristopov, konceptualnih izhodišč in vsebinskih zasledovanj. Razstava
kot vezno tkivo med njimi izpostavlja vizualne odtise prostorov (naravnih,
arhitekturnih, urbanističnih, digitalnih) na njihovih delih, v katerih se
plastijo različne vsebinske konotacije, ki spreminjajo pogled na prostor,
prisoten že veliko prej. Izhodišče razstave predstavljajo dela umetnikov Jake
Babnika in Boštjana Puclja, ki na zaslon izbranih prizorov iz narave deponirata
(neviden) spomin na dogodke, ki so se tam izvršili, ter Arjana Pregla in Uroša
Potočnika, ki z družbeno-angažiranimi komentarji preoblikujeta in presprašujeta
vsebinske konotacije danih prostorov. Dela izbranih umetnikov iz Likovne zbirke
Riko so z naslonom na koncept
prikrajšane zbirke Gerarda Wajcmana postavljena v
dialog z deli Žive Drvarič, Đejmi Hadrović, Dejana Habichta, Nika Erika
Neubauerja, Line Rice, Špele Škulj in skupine Small but dangers, ki prav tako oživljajo
oz. drugačijo podobe prostora v nosilce pripovedi različnih aktualnih
bivanjskih razsežnosti
Izhodišče tokratnega izbora oz. razstave predstavljata deli Jake Babnika in Boštjana Puclja. Babnikova serija Jebodrom (2012-14) in
Puceljeva Zbogom (2013-) kažeta prizore iz urbane krajine in narave, nemalokrat
odmaknjena in celo spregledana mesta. V ospredju njunega zanimanja ni krajina
kot izvorni motiv, temveč izbrani prostor, kjer dogajanje na njem preoblikuje njegovo
videnje in razumevanje. Babnik v seriji zasleduje specifične prostore
seksualnih avantur (kar namiguje naslov serije, povzet po slengovskem izrazu,
ki se na Balkanu uporablja za poimenovanje tovrstnih lokacij), Pucelj pa na
prvi pogled mirna, idilično spokojna mesta, ki so jih posamezniki izbrali za
zadnje dejanje v svojem življenju – samomor.
Arjan Pregl v seriji slik Petminutna revolucija (2015) spreminja
konkretno spominsko obeležje, postavljeno v javni prostor. Na fotografski
podobi odstrani podobo javnega spomenika z ideološkimi konotacijami ter jo
slikarsko nadomesti z »dekorativno hobi skulpturo« ter tako ironično
zbanalizira trajnost spomenikov s političnimi predznaki. Medtem ko Pregl z
izbrisi in preoblikovanjem intervenira v javni prostor političnega značaja, Špela
Škulj problematizira posege in sledi človeka v krajini. V Rumeni seriji(2022) fotografij, posnetih iz potovanj po svetu, se poslužuje rumene barve kot
najbolj vidne v barvnem spektru, ki se kot opozorilna uporablja tudi na
gradbiščih. Z njo briše in hkrati poudarja človekovo delo, gradbene posege in
objekte sredi narave ter ji vrača, kar je njeno – prostor, ki ji je bil odvzet.
Geometrična abstrakcija Spreminjanje barve 1(2014-16) pod lazurnimi barvnimi nanosi skriva z algoritmom določene barvne
ploskve, ki jih Uroš Potočnik s pomočjo računalniškega programa prenaša
iz reklamnih letakov. Podobe izobilja in sreče, s katerimi je prežet naš
vsakdanjik, slikar s pomočjo računalniškega algoritma spreobrne v abstraktne
»reklamne impresije«. V njih se sicer izgublja dobesedna referenca na reklamne
letake, ohranja pa se racionalna mrežna kompozicija kot odraz reda, na katerega se
sklicujejo sistemi nadzora in moči, ki obvladujejo našo družbeno in zasebno
realnost. Slika It's a sin (2021) umetniške skupine Small but
dangers, ki jo sestavljata Mateja Rojc in Simon Hudolin vsebuje odslikane
oblike in vzorce, ki so prevzeti iz baročnih graščin, kjer sta avtorja
opravljala restavratorsko delo. Prenos in tudi preoblikovanje teh elementov na
slikarsko platno ustvari enigmatično podobo, v kateri postane naslon na izvor
motiva skoraj nerazpoznaven.
Živa Drvarič s svojim subtilnim, nežnim delom Blur
II (2021) odpira prostor vsakdanje intime. Analogna fotografija, odtisnjena
na platno, je izbrana iz avtoričinega fotografskega arhiva, ki nastaja na
podlagi beleženja vsakodnevnih trenutkov. Izvorna podoba je zamegljena in s
tem v tehničnem smislu (nenamerno) ponesrečena; ko jo avtorica poveča in
odtisne na platno, se prav ta napaka sprevrže v iluzijo bližine in domačnosti. Intimni
pogled, ki oživlja podobo, opazimo tudi na fotografiji #24 iz serije Ko
greš na jug, vedno jokaš dvakrat (2019) Nika Erika Neubauerja. Serija
je avtorjev osebni poklon mestu Bari v južni Italiji, njegovim surovim in
trdoživim urbanim konturam ter občutku domačnosti, gostoljubja, ki preveva
južnoitalijanska mesta. Prav ta kontrast med kaosom ter mehkobo ustvarja
posebno atmosfero nad podobami tega mesta, nanj se sklicuje avtor tudi v
naslovu, povzet po italijanskem pregovoru, ki pravi, da ko prideš na jug,
vedno jočeš dvakrat: ko vanj vstopiš in ko ga zapustiš.
Đejmi Hadrović v seriji Zahida je feministka (2016) portretira svoje
družinsko, intimno okolje. Podobe žensk iz svoje družine dopolnjuje z besedili,
jim s tem da glas in jih umešča v konkretno življenjsko zgodbo. Intimne zgodbe
vpenja v lokalno zgodovino ter obenem tudi v širša družbena vprašanja, ki
problematizirajo predvsem položaj žensk na Balkanu, ki ga je beli zahodni
feminizem večkrat spregledal.
Triptih grafik Line Rice s čisto linijsko risbo v
konturah tematizira prostor in njegovo transformacijo med praznino in
polnostjo, redom in neredom, trajnostjo in minljivostjo. Skorajda filmsko
kadrirani prizori kažejo in obenem odpirajo vprašanje (ne)stabilnosti
današnjega življenja. Tudi Dejan
Habicht v fotografski seriji Dekonstrukcija moderne (2008-10) tematizira
spremembo prostora, vendar na institucionalni in celo simbolni ravni; kaže
namreč prenovo notranjosti Moderne galerije. Naslov poleg dobesednega pomena
kaže tudi na spremembe znotraj kanona umetnostne zgodovine, ki jo simbolizira
ravno fizična prenova osrednje umetnostne institucije. Razgradnja, preobrazba,
spreminjanje prostora nagovarja vselej s
tudi nestalnim in spreminjajočim pomenom, ki ga vsebuje in obenem ustvarja dani
prostor.
Okvir razstave se tako kaže kot nekakšna promenada, po
kateri lahko s pogledom razkrivamo plasti neznosne lahkosti našega bivanja. Ta
se okoli prostorov, v katerih bivamo, delujemo, čustvujemo, imaginiramo,
mislimo in se angažiramo, ovija kot nekakšna membrana, s katero prostor vselej
presega lastno materialnost, nadzorovano geometrijo in načrtovan pomen.
● ● ●
Nina Skumavc je diplomirala iz umetnostne zgodovine na Filozofski fakulteti v Ljubljani (2012), zaključila je tudi šolo za kustose in kritike za sodobno umetnost Svet umetnosti. Od leta 2014 sodeluje pri programih Galerije P74, pripravlja razstave s področja sodobne umetnosti, od leta 2021 pa piše kritike razstav za časopis Delo. Redno se udeležuje mednarodnih umetnostnih sejmov in kuratorskih rezidenc.
Likovna
zbirka Riko je zasebna umetniška zbirka podjetja Riko. V zbirki so
zastopani najpomembnejši avtorji zadnjih 100 let – od impresionistov do
sodobnih avtorjev, ki jih v zadnjih 10 letih bolj pospešeno zasledujemo.
Trenutno zbirka obsega približno 350 del; obseg zbirke se z zbirateljskimi
odkupi redno širi oz. dopolnjuje.